ЗОВНІШНЄ
НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ та ДЕРЖАВНА ПІДСУМКОВА АТЕСТАЦІЯ – СИТУАЦІЯ ТРИВОЖНА, АЛЕ
БЕЗПЕЧНА
ПОРАДИ ВИПУСКНИКАМ
1. Вчіться керувати своїми
емоціями. Наш мозок наказує виробляти гормони стресу на будь-який подразник, що
загрожує нашому спокою.
2. Використайте найпростішу
йогівську вправу. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану.
Підніміть руки вгору і розведіть їх у боки, уявляючи, як у них входить енергія.
Складіть їх одна на одну біля пупка (ліва рука знизу). Ваш мозок насичується
киснем і заспокоюється.
3. Усміхайтеся, навіть якщо вам
не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.
4. Не забувайте хвалити себе
щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.
5. Живіть активно. По-перше,
активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по-друге, відволікають від
негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю» тощо.
6. Стежте за пульсом - його
оптимальна частота розраховується за формулою: 180 мінус ваш вік.
7. Не одягайте на екзамен
червоний одяг. Цей колір підвищує кров'яний тиск, він небезпечний для
гіпертоніків. Коли людина сидить у кімнаті, де багато червоних предметів, то
вона починає безпричинно дратуватися. А коли людина одягає червоні речі, то
навпаки, в неї додається бадьорості й активності. Тобто якщо ви одягнете на
екзамен червону річ, то почуватиметеся впевненіше, але в екзаменатора ваш
вигляд викликатиме роздратування.
ПІДГОТОВКА ДО ЗОВНІШНЬОГО
НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ та ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Спочатку підготуйте місце для
занять: приберіть зі столу зайві речі,
зручно розташуйте необхідні підручники, посібники, зошити, папір, олівці.
Можна ввести в інтер'єр кімнати жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони
підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває достатньо якоїсь картинки
в цих тонах.
Складіть план занять. Плануючи кожен день підготовки,
необхідно чітко визначити, що саме сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «трохи
позаймаюся», а які саме розділи і теми.
Почніть зі складнішого, з того розділу, який знаєте
найгірше. Але якщо вам важко «розгойдатися», можна почати з того матеріалу,
який найбільш цікавий і приємний. Можливо, поступово увійдете до робочого
ритму, і справа піде.
Чергуйте заняття і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять,
потім 10 хвилин — перерви. Можна у цей час помити посуд, полити квіти, зробити
зарядку, прийняти душ.
Не треба прагнути до того, аби
прочитати і запам'ятати напам'ять увесь підручник. Корисно структурувати
матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх записувати. Плани корисні і
тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.
Як запам'ятовувати матеріал. Психологи встановили, що наша
оперативна пам'ять при одночасному сприйнятті здатна утримати і потім
відтворити в середньому лише сім об'єктів. Тому матеріал краще розбити на
смислові шматки, бажано, аби їх було не більше семи. Смислові шматки матеріалу
необхідно укрупнювати й узагальнювати, виражати головну думку однією фразою.
Не слід квапитися, за будь-яку
ціну запам'ятовувати складний текст, не розібравшись у його внутрішніх
зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного потрібно виявити
найголовніше.
Використовуйте асоціації. Метод локальної прив'язки
полягає у побудові для ряду, що запам'ятовується, об'єктів іншого ряду —
опорного, з добре знайомих або легких для вивчення об'єктів. Таким опорним
рядом може бути послідовність кімнат у вашій квартирі, будинків на вашій вулиці
тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елементи,
аби зіставити з ними елементи заучуваного ряду. Отже, якщо в матеріалі мало
внутрішніх зв'язків — озирніться довкола. Уявіть обстановку, в якій ви вивчали
матеріал, і ви пригадаєте його, адже отримані одночасно враження запускають
механізм згадування.
Як повторювати?
Перекажіть текст своїми словами,
і ви легше його запам'ятаєте, аніж просто прочитавши багато разів, — адже це
активна розумова праця. Загалом, будь-яка аналітична робота з текстом дозволяє
краще його запам'ятати. Це може бути перекомпонування матеріалу, знаходження
парадоксальних формулювань для нього, залучення контрастного фону або матеріалу
тощо.
Конспектування. Виявляється, текст можна
сильно скоротити, представивши його у вигляді схеми — «зірки», «дерева», «дужки»
тощо. При цьому сприйняття та якість запам'ятовування значно покращуються через
образність запису.
Таким чином, вам необхідно
розбити великий текст не більш ніж на 7 частин, зв'язати ці частини між собою, виділити
опори (слова і думки, що стоять за ними) і завчити їх.
У системі заучування матеріалу
важливу роль відіграє повторення.
Виконуйте якомога більше різних
опублікованих тестів з якогось предмета. Ці тренування ознайомлять вас із
конструкціями тестових завдань.
Тренуйтеся із секундоміром у
руках, засікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів, ніколи не
думайте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте собі картину
тріумфу.
Залиште один день перед іспитом
на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на
складніших питаннях.
|